Tjohej!

Det fina vårvädret börjar titta fram, vilket betyder härliga
skogspromenader!
Jag har även köpt nya sportiga skor så man kan jogga och gå bekvämt
på utflykterna jag och vincent smyger iväg med.

Nu har han ätit färskfoder i någon vecka.
Dessa förändringar har skett:
- Mer aptit, förstås
- Glansigare, mjukare päls
-Bättre andedräkt
- Mer energi, presterar bättre och orkar mer
- Bättre bajs, alla vi hundägare pratar ju jämt om bajs;)
Men vincent skiter perfekta, mörkbruna bajskorvar av detta foder.
Då vet man alltså att han tar upp allt som är nyttigt och att
fodret inte bara går rakt igenom honom. Han bajsar n 2-3 gånger om dagen.

Det här är väldigt fina förändringar, mycket bättre
än hur det gick med standart. Så jag gav en korv till
min andra hund lukas (www.stadshunden.blogspot.com )
som min mamma och pappa ville behålla när jag flyttade hemifrån.
Jag vet att lukas älskar färskfoder, mamma tycker det blir så omständigt;)
Och ja, mycket kladd blir det:D Blod och grejer.

Jag fick en kommentar angående kostnad och så.
En vän till mig vill inte heller börja med bättre foder
för det kostar för mycket.
Utan hellre köper fodet på LIDL t.ex och ger hunden ibland
dåligt blötfoder på burk.
Det är ju deras val, men man måste lära sig att förstå att hundar
i sig är energiska. Oavsett foder så förändras ju inte det. De är djur.
Men vill man på lång sikt sköta ett friskt djur så är det alltid
fodret man ska tänka på först. Inte aktiviteter eller fodertillskott.
Sådant blir onödigt man inte har ett bra foder.
Eksempälsar, taniga, feta.. FÄRSKFODER!
( priimas är bäst också har jag läst, och bildat min egna uppfattning om ).
En annan jag tipsade färskfoder om, liksom fnyste " färskfoder" som om det
vore något larvig trend.
Han själv har pitbull, och anser sig kunna allt om uppfostran
( då min valp skötte sig bättre än hans fullvuxna hund ).
- men uppenbarligen inte foder. Hundar förändras mycket i psyke
bara av att få rätt mat. Sedan att de håller sig friska i både kropp, själ och tarm
är väl något alla eftersträvar och vill slippa oroa sig över som hundägare?

Färskfoder ÄR billigare än alla tänkbara foder.
LIDL/mataffär hundfoder tillför bara en massa skit en hund INTE ska ha.
För dyrt foder likaså, typ pro plan. Vad fan ska hundar ha majspulver och vete för?
De är asätare, inte skördare.
Dessutom finns det olika varianter av färskfoder, men jag själv tipsar om priman.
20 kg rent kött, med lite magnesiumtillskott och annat SOM BARA ÄR NYTTIGT, för 400 är JÄVLIGT billigt.
Tänk på det.
Dessa foder är mer väl igenomtänkta än det storföretagarna låtsas vara kunniga om.

Jag har inte heller den bästa ekonomin som finns.
Men jag väljer ändå att lägga pengar på rätt foder
eftersom jag ändå valt att ha hund, och då sa bannemig min hund
ha det bästa en hund kan få också.
- Nåja, nog debatterat om det.

Snart blir vincent 8 månader gammal:)
Om några få månader till är det dags för vaccinering.
Grundvacc och för kennelhosta, jag vill ju som sagt börja med weightpull.
Men det verkar inte finnas någon sådan förening i eskilstuna.
Fast ja, en fyskoll ska han få också.
I övrigt, går det jättebra att hålla hoonom som sällskapshund.
Han får väldigt mycket motion och tanke-göra. Förutom spårning.
Jag låter han sköta sig själv när han promenerar okopplad i skogen - jag litar på honom.
Fast, kanske man ska låta han bli en svamp-letare?;)


Kommentarer
Postat av: Andreas Andersson

Hejsan, mkt spännande detta, försökt hitta ett vettigt foder för min lilla tik, ser dock att det är ett tag sedan du uppdaterade din blogg? Jag har en likadan mix, 50% PB och 50% amstaff. Vid namn Alice. Fått rekomendation av uppfödaren att ge henne doggy, men efter mycket läsning börjar jag fatta att det inte är det optimala för henne. Tänkte fråga dig vart du handlar foder till din hund?



Mvh Andreas

2012-01-10 @ 20:28:48
Postat av: Anonym

Hej Andreas, hänvisas dig till min nya blogg www.zombinans.blogg.se där jag skrivt lite om foder. Min hund är tyvärr avlivad. Där skriver jag iallafall om mina tankar kring utfodring. Kommentera gärna där!

2012-02-02 @ 15:50:54
Postat av: Anonym

hej! hänvisar dig till min nya blogg zombinans.blogg.se

2012-02-02 @ 15:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0