wtf?

Läste i någon blogg om att det planeras att införas rasförbud i sverige?

Eller misstolkade jag det hela.. Läste något gammalt inlägg i en Mats sundins blogg.

Jag säger bara..

 

Jag blir frustrerad när raser som ligger under "kamphund"-kategorin anses vara farliga. De är starka djur, onekligen. Men det folk behöver är utbildning innan de skaffar en hund av sådan ras. Många uppfödare är noga med detta eller informerar mer än gärna vad som krävs för att äga en hund av dessa raser.

Det folk inte förstår är att pga dessa rasers bakgrund så formades det en stark, sund och trygg hund - i jämförelse med våra sönderavlade vakt/utställning/sällskapshundar.
Så nu gäller det att folk öppnar ögonen och inser att pitbulls, amstaffs, dogo argentinos osv klarar ALLT som andra hundar kan. T.ex träna agility, weightpull, utställning, vakt, polishund - ALLT. Ser folk inte hur kloka och smarta dessa hundar är? Alla hundar behöver ta ut mer energi varje dag än endast promenaderna de får. Så en hundsport är att överväga, det är ju som att äga en liten häst eller tjur. Att den får träna är jätteviktigt för psyket.

Jag utgår från att alla hundar är farliga i viss grad. Pitbulls och amstaffs, vars rasbakgrund grundar i att de användes som "vall-hundar" där de höll ner boskap för slakt. De blev tyvärr arbetslösa när stressen ökade hos boskapen så vätska bildades i köttet, så köttprodukterna blev dåliga.

Då användes de till kamp, där  sällan renrasiga pitbulls ( viktigt att folk lär sig att fatta!! ) och amstaffs användes till dessa aktiviteter. Det var oftast blandraser, sen eskalerade det väl.

Jag hoppas politiker och skeptiker blir smarta nog att komma på en konstruktiv lösning än destruktiv som ska innefatta ett slags massmord på oskyldiga djur. I synnerhet våra fyrfotade, närmsta vänner. Det kommer onekligen bli uppror om rasförbud går igenom i sverige. Jag tänker iallafall slåss för min.

Och ska licens införas, kan jag tycka att t.ex pensionärer inte bör få ha hund.
Jag vet inte hur många gånger min lilla hund har blivit attackerad av en s.k knähund för pensionärer
av slaget Terrier. Eller dessa minihundar. Själv gillar jag alla hundar, men det är ledaren i flocken som bär ansvaret. Kurser finns att gå, böcker finns att läsa, hjärnan går att tänka med.. VARFÖR ska hundarna bli beskyllda?

Det är hundar som ALDRIG tvekar, varesig det gäller att behöva rädda sin ägare eller någon annan.
Och varför ska en kär, lojal familjemedlem behöva gå bort på grund av regler som framkallats utifrån lögner?

Jag tycker att skeptiker, politiker och andra som diskriminerar och vill utplåna alla raser som går under kategorin kamphund, att de borde faktiskt lära känna dessa raser. Att de får vara med och träna, uppfostra och kanske bo med dem. Jag skulle inte tveka en sekund att bjuda hem en idiot så de får lära sig! Fan, t.o.m jag var skeptisk för några år sedan men nu är det HELT annorlunda. Kan inte tänka mig att äga en annan ras än pitbull eller amstaff, helt ärligt med handen på hjärtat.


Nä, jag tänker inte ens ta åt mig av denna utbreda anklagelse. Men man kan inte rå för att bli upprörd.
Just nu tittar jag när mina små snuttbollar gullar sig på golvet, medan lukas knorrar tillrättavisande för vincent inte ska lukta honom på magen hela tiden.


Rara, de är dom allt.


Men det är som jag sagt innan.
Yngre människor idag svärtar ner rasen totalt.
Antingen kan de för lite och lyssnar till fördomar, eller så äger de pitbulls/amstaffs/bullterrier av fel anledningar.
När jag träffar äldre, i synnerhet pensionärer - som jag nämnt innan, så får jag bara höra positiv respons
om hur underbara hundarna är. Särskilt när de vill sova i sängen med en, eller gå långa promenader.
Att de är trofasta, trygga, starka djur. Det krävs otroligt mycket kärlek och engagemang för att forma
en fin hund oavsett ras, men folk verkar inte förstå det iöverhuvudtaget. Hur en hund mår och beter sig är som en förlängning av ens egna personlighet. Sådan husse, sådan hund som man brukar säga.

Men nej, de som inte ens ägt en pitbull, amstaff, dogo, bull.. ambull.. Nej sällan har de positiva saker att säga.
Ja, de ser ut att kunna välta ett träd med blicken, gräva sig genom betong och pussa din mamma till döds.
De är otroligt underbara djur.

Jag önskar bara man slutade behandla dessa hundar som om de vore något särskilt.
Jag menar, de är hundar. Inga mördarmaskiner, inga små människor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0